|
ACI ve SÖYLEMİN TASVİRİ OLARAK FOTOĞRAF: 6 ŞUBAT 2023 TARİHLİ KAHRAMANMARAŞ MERKEZLİ DEPREMLER ÖRNEĞİ
(PHOTO AS A DESCRIPTION OF GRIEF AND DISCOURSE: EXAMPLE OF KAHRAMANMARAŞ CENTERED EARTHQUAKE DATED 6 FEBRUARY 2023
)
Author
|
:
Basri GENÇCELEP
-
|
|
Type |
:
|
Printing Year |
:
2023
|
Number |
:
11
|
Page |
:
68-78
|
Cite : |
Basri GENÇCELEP -, (2023). ACI ve SÖYLEMİN TASVİRİ OLARAK FOTOĞRAF: 6 ŞUBAT 2023 TARİHLİ KAHRAMANMARAŞ MERKEZLİ DEPREMLER ÖRNEĞİ. Digital communication Journal, 11, p. 68-78. Doi: .
|
|
Summary
Beyond considered a branch of art, photography has the feature of being used as evidence from the moment it was discovered. In this respect, photography has been one of the tools most used by traditional and social media in the earthquakes in Kahramanmaraş on February 6, 2023. In the current study, the texts written by the people affected by the earthquakes in Kahramanmaraş, which is called the disaster of the century, on the ruins, which are the representations of their past lives, are examined in a photographic context by dealing with the concepts of grief and discourse. In this study, in which qualitative research methods are used, a literature review is carried out, which includes many different disciplines on daily life. The theoretical infrastructure on the subject has been established with the fields of Photography, Sociology, Anthropology and Psychology. As a result of the scanning carried out on traditional and social media, photographs with discourse content obtained from the regions where these natural disasters occurred are used. The photographic discourses in the obtained photographs appear as the expression of the emotional state created by the disaster on people. In addition, these photographs, which represent the experienced grief and desperation, undertake the task of raising awareness, directing and activating the society. Accordingly, the photographic expressions obtained from the samples are examined and discussed in a detail way.
Keywords
Photography, Grief, Discourse, Earthquake, Natural Disaster.
Abstract
Fotoğrafın bir sanat dalı olmasının ötesinde, keşfedildiği andan itibaren kanıt olarak kullanım özelliği de bulunmaktadır. Bu yönüyle fotoğraf, 6 Şubat 2023 tarihinde Kahramanmaraş merkezli depremlerde, geleneksel medya ve sosyal medyanın en çok kullandığı araçlardan biri olmuştur. Bu bağlam çerçevesinde gerçekleştirilen araştırmada, asrın felaketi olarak adlandırılan Kahramanmaraş merkezli depremlerden etkilenen insanların, geçmiş yaşantılarının temsili olan kalıntılar üzerine yazdıkları metinler, acı ve söylem kavramlarıyla ele alınarak, fotografik bağlamda incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bu çalışmada, gündelik yaşama dair farklı birçok disiplinin yer aldığı literatür taraması gerçekleştirilmiştir. Fotoğraf, Sosyoloji, Antropoloji ve Psikoloji alanlarıyla konuya ilişkin kuramsal alt yapı oluşturulmuştur. Geleneksel medya ve sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen tarama sonucunda, bu doğal afetlerin yaşandığı bölgelerden söylem içerikli fotoğraflar elde edilerek kullanılmıştır. Elde edilen fotoğraflarda yer alan fotografik söylemler, yaşanan felaketin kişiler üzerinde yarattığı duygu durumunun dışavurumu olarak karşımıza çıkmaktadır. Ayrıca yaşanan acının ve çaresizliğin temsili durumundaki bu fotoğraflar, toplumu bilinçlendirme, yönlendirme ve harekete geçirme görevini üslenmektedir. Buna bağlı olarak elde edilen örneklerdeki fotografik söylemeler, ayrıntılı bir şekilde incelenerek tartışılmıştır.
Keywords
Fotoğraf, Acı, Söylem, Deprem, Doğal Afet.
|
|