Digital Communication Journal (www.dicoj.com)

Quick Access


Bu Dergi DOI ve Crosscheck üyesidir


Abstract


SANALI GERÇEĞE DÖNÜŞTÜRMEDE HAREKET YAKALAMA TEKNOLOJİSİ

Hareket yakalama teknolojisi (motion capture), yüzyılı aşkın bir süre içerisinde insanlığın geliştirdiği teknik ve teknolojinin de etkileri ile büyük ölçüde gelişim göstermiştir. Başlangıçta hareket yakalama, sanatçıların karşılarında bulunan oyuncuların performanslarını el ile kare kare kağıda aktarmasıyla gerçekleştirilmekteydi. Günümüzde ise bilgisayar, takip sensörleri, kameralar ve işlemcilerin gücünü kullanan yazılımlar sayesinde, karmaşık bir yapının uzantısı olarak, tüm beden hareketlerini yakalayacak kadar hassas bir teknolojik düzeye erişilmiş bulunmaktadır. Hareket yakalama teknolojisinde farklı uygulama teknikleri bulunmaktadır. Bunlar, özlüce, işaretleyici tabanlı ve işaretleyici tabanlı olmayan hareket yakalama teknikleri olarak sınıflandırılmaktadır. Ayrıca işaretleyici tabanlı hareket yakalama teknikleri de kendi içerisinde farklı uygulama tekniklerine sahiptir; akustik, mekanik, manyetik ve optik sistemler. Önceleri askeri ve tıp alanlarında kullanılan ve pek fazla bilgi sahibi olunmayan hareket yakalama teknolojisi, eğlence endüstrisi tarafından kullanılmaya başlandıktan sonra giderek popülerlik kazanmıştır. Özellikle film endüstrisinde kullanılmaya başlanan teknoloji, animasyon ve sanal karakterlere insansı hareketler kazandırmak için sıkça başvurulan bir teknoloji konumuna gelmiştir. CGI tabanlı görsel materyallerin kullanıldığı ve izleyiciyi filmsel gerçeklikten koparmadan sunumunu gerçekleştiren filmlerde, hareket yakalama teknolojisi anahtar rol oynamaktadır. Bu çalışmada, öncelikli olarak hareket yakalama teknolojilerinin geçirmiş olduğu tarihsel süreç ele alınmış; ilk hareket yakalama tekniği olan rotoskop (rotoscope), hareket yakalama teknolojisi ve uygulama tekniklerine ilişkin detaylı literatür sunulmuş; ardından da amaçlı örneklem yöntemi kullanılarak ‘Maymunlar Cehennemi’ serisinin sonuncusu olan ‘Maymunlar Cehennemi Savaş’ filmi teknik özellikleri bağlamında incelenmiştir. Gerçekleştirilen bu çalışma ile film endüstrisi içerisinde uygulamalı olarak yer alan yönetmenler, sanat yönetmenleri, yapımcılar ve efekt uzmanları kadar alan uzmanlarının da film yapımlarında hareket yakalama teknolojisinin süreçleri çözümleme ve geliştirmeleri yönünde bir vizyon geliştirmek amaçlanmış; ileriki dönemlerde yapılacak çalışmalara örnek bir çalışma ortaya konulması hedeflenmiştir. Bu sayede alandaki gelişmelerin tarihsel süreç içerisindeki izleğini sunmak mümkün olacaktır.



Keywords
Hareket Yakalama, Teknoloji, Animasyon, Efekt, Sinema.



References

Advanced Search


Announcements

    HAZİRAN

    AĞUSTOS 2024 SAYISI YAYINLANMIŞTIR.

    HAZİRAN 2025 İÇİN MAKALE KABUL EDİLMEKTEDİR.



Address :Yayıncı: Assoc. Prof. Dr. Hasan ÇİFTÇİ
Telephone :0543 467 10 88 - 0507 021 71 17 Fax :
Email :dicojournal@gmail.com

Web Yazılım & Programlama Han Yazılım Bilişim Hizmetleri